Tekstgrootte
Het allerleukste in groep 3 is het leren lezen.
Alle letters worden aangeboden en daar maken we samen woorden mee. De leerlingen leren schrijven in lusletters. Door deze klank-tekenkoppeling onthouden ze de letter beter.
Na de kerstvakantie gaan de leerlingen het verbonden schrift leren. Het streefniveau is dat de kinderen aan het eind van groep 3 AVI E3 hebben behaald. De methode is de rode draad, waarbij we zingend lezen en voor-koor-door lezen. Hierdoor kunnen de leerlingen op een voldoende tempo lezen met zo min mogelijk fouten.
Bij spelling is het de bedoeling dat de leerlingen de klankzuivere woorden kunnen schrijven met behulp van hakkaarten. Door wekelijkse spellingslessen werken we hiernaartoe.
Aan het eind van groep 3 kunnen de kinderen rekenen tot en met 20. Dit betekent dat ze de getallen tot 20 vlot kunnen opnoemen, vanaf een getal onder de 20 “omhoog en omlaag ” kunnen tellen en het op een getallenlijn kunnen plaatsen. Daarnaast kunnen ze optellen en aftrekken tot 20. Daarbij mag het kind gebruik maken van de verliefde harten en de splitsopgaven. Ook gaan we aan de slag met klokkijken en is het de bedoeling dat leerlingen de hele en halve uren kennen.
Natuurlijk besteden we ook tijd aan creatieve vakken, zoals muziek en handvaardigheid. In de middagen gaan we aan de slag met projectonderwijs, waar de leerlingen praktijkervaring opdoen en 21-eeuwse vaardigheden aanleren. We maken hierbij gebruik van het ‘hoekenlokaal’, waar er gewerkt wordt in de programmeerhoek, de constructiehoek, de bibliotheek, de ontdekplek en het theater. Daarnaast gymmen wij twee keer in de week.
Ook in groep 3 werken we spelenderwijs met doelen. We merken dat de leerstof zo beter wordt onthouden en dat de kinderen met meer plezier leren.